To suwerenność demograficzna jest dziś polską racją stanu - mówi Paweł Woliński z Fundacji Mamy i Taty informując równocześnie o inauguracji kampanii „Pomyśl o dziecku", która rusza po Nowym Roku. Patronat nad nią objął prezydent Polski Bronisław Komorowski wraz z małżonką Anną. Ponadto fundacja uzyskała status Organizacji Pożytku Publicznego, a więc każdy podatnik będzie mógł wesprzeć jej działalność.

Paweł Woliński przypomniał, że przekaz kampanii i sprawa, w której występuje fundacja, wyraźnie nabiera w świadomości niemal wszystkich Polaków coraz bardziej fundamentalnego znaczenia. - Dla wielu z nas staje się jasne, że można być krajem suwerennym, ale wskutek zapaści demograficznej szybko utracić znaczenie i można suwerenności politycznej nie mieć, a budując wzrost demograficzny zyskiwać potencjał i rozwojowy impet. To suwerenność demograficzna jest dziś polską racją stanu.

Demografia to także chyba jeden z ostatnich obszarów, w którym mamy jeszcze do czynienia z ogólnonarodową jednomyślnością Polaków. Uważamy zatem za szczególnie ważne, by wokół wyzwania, przed którym stoi w tej dziedzinie Polska, wzmacniać ponadpartyjną i ponad światopoglądową zgodę, jednoczyć a nie antagonizować - powiedział Woliński. Oficjalne uruchomienie kampanii w mediach zaplanowano po Nowym Roku.

Polska jest krajem o jednym z najniższych wskaźników dzietności na świecie. Wchodzące obecnie w wiek prokreacyjny pokolenie wyżu demograficznego lat osiemdziesiątych jest ostatnią szansą na odwrócenie niekorzystnych trendów demograficznych i choćby częściowe odbudowanie deficytu kapitału ludzkiego powstałego w okresie ostatnich 20 lat (szacowane na ok. 4 miliony dzieci w wieku 0-14 lat) a pozwalającego na tzw. prostą zastępowalność pokoleń.
Badania wskazują, że mimo deklarowanej chęci posiadania dziecka młodzi Polacy widzą obecnie więcej barier (materialnych, emocjonalnych, społecznych, kulturowych) niż korzyści wynikających z rodzicielstwa i odkładają na nieokreśloną przyszłość ewentualną decyzję w tej sprawie.

Nowa kampania „Pomyśl o dziecku" będzie zachętą skierowaną głównie do rodzin z jednym dzieckiem by rozważyły powiększenie rodziny. - Chcemy przypomnieć rodzicom, że dla dzieci często dużo ważniejszą niż potrzeby materialne jest potrzeba posiadania rodzeństwa. Mamy już wyniki badań postaw Polaków wobec rodzicielstwa, opracowaliśmy strategię kampanii i koncepty komunikacji z odbiorcami, produkujemy dwa piętnastosekundowe spoty telewizyjne, przygotowujemy druk citylightów na przystanki komunikacji miejskiej - powiedział Paweł Woliński.

Fundacja Mamy i Taty uzyskała sądowy wpis na listę Organizacji Pożytku Publicznego. Oznacza to między innymi, że od tej chwili mam prawo występować z prośbą o wsparcie swojej działalności również w formie przekazania 1 proc. podatku w zeznaniu podatkowym PIT. Dlatego też fundacja zwraca się z gorącą prośbą o przekazanie 1 proc. podatku podczas wypełniania zeznania za rok 2012. Wystarczy wskazać numer KRS 0000356995.

 

Katolicka Agencja Informacyjna