Pod adresem http://mailserver.oaza.pl/ znajduje się prosty, łatwy w obsłudze i w pełni funkcjonalny program pocztowy w formie strony internetowej (nie wymaga instalacji dodatkowych programów ani konfiguracji już istniejących). Dzięki niemu można przeczytać wiadomości z dowolnego komputera podłączonego do internetu, na którym zainstalowana jest przeglądarka internetowa.
Na ekranie logowania trzeba podać pełny adres e-mail jako nazwę użytkownika i swoje hasło do poczty. Jeżeli nie pamiętasz hasła, przeczytaj jak wygląda aktualna procedura odzyskiwania hasła.
Ekran po zalogowaniu wygląda następująco: w lewej kolumnie znajduje się lista katalogów (i przycisk sprawdź pocztę), w prawej kolumnie wyświetlana jest aktualnie wykonywana czynność. Domyślnie po zalogowaniu zobaczymy listę wiadomości w katalogu INBOX (skrzynka odbiorcza).
W programie znajduje się wbudowana pomoc po polsku. Jest dostępna z każdego ekranu programu pocztowego (odnośnik „Pomoc”). Jest realizowana jako pomoc kontekstowa - w zależności od tego z jakiego ekranu przejdziemy do pomocy, zostanie wyświetlona pomoc do zagadnień związanych z tym ekranem. Warto się z nią zapoznać (przynajmniej pobieżnie).
Parametr | Wzór | Przykład | Komentarz |
---|---|---|---|
Nazwa użytkownika (login) | nazwa@twojadomena | nazwa@wpraga.oaza.pl | Nazwa użytkownika to zawsze pełny adres e-mail |
Serwer poczty przychodzącej (pop3) | pop3.twojadomena | pop3.wpraga.oaza.pl | Port 110, albo 995 z szyfrowaniem. |
Serwer poczty przychodzącej (imap) | imap.twojadomena | imap.wpraga.oaza.pl | Port 143, albo 993 z szyfrowaniem. |
Serwer poczty wychodzącej (smtp) | smtp.twojadomena | smtp.wpraga.oaza.pl | Port 587, albo 465 z szyfrowanie. |
Formularz zmiany hasła | https://www.oaza.pl/poczta/passwd/ |
— Instrukcja przygotowana na bazie programu Mozilla Thunderbird 3.0.2 w angielskiej wersji językowej
Przy pierwszym uruchomieniu (albo po wybraniu Menu Edit/Edycja
→ Account Settings/Konfiguracja Kont
; w nowym oknie Account Actions/Operacje
→ Add Mail Account/Nowe konto pocztowe
) pojawi się ekran:
Wprowadzamy opis który ma się wyświetlać odbiorcom naszych listów (np Imię Nazwisko), adres email i hasło. Klikamy Continue/Dale
.
Następnie program przeprowadza wykrywanie konfiguracji naszego serwera. Jeśli konfiguracja nie powiedzie się adresy serwera poczty przychodzącej (pop3) to pop3.nazwadomeny, wychodzącej (smtp) smtp.nazwadomeny. Czyli w tym wypadku pop3.wpraga.oaza.pl i smtp.wpraga.oaza.pl. Numery portów to 110 dla pop3 i 465 dla smtp. Należy pamiętać że login to pełny adres e-mail. W tym wypadku program Thunderbird nie wykrył tego prawidłowo. Klikamy Edit/Edytuj
.
Wprowadzamy pełny adres e-mail w polu Username/Nazwa użytkownika
. Klikamy Re-test Configuration
Po sprawdzeniu konfiguracji klikamy Create account/Utwórz kont
.
Ze względu na to, że serwer pocztowy obsługuje wiele domen a certyfikat może być przygotowany tylko dla głównej najprawdopodobniej zostaniemy poinformowanie o błędnym certyfikacie i musimy go zaakceptować
Konto jest już skonfigurowane i możemy pobierać i wysyłać wiadomości.
— Instrukcja przygotowana na bazie programu Outlook Express w wersji 6
W kreatorze dodawania nowego konta:
Wprowadzamy opis który ma się wyświetlać odbiorcom naszych listów.
Adres email.
Adresy serwerów poczty przychodzącej (pop3) to pop3.nazwadomeny, wychodzącej (smtp) smtp.nazwadomeny (w tym wypadku pop3.wpraga.oaza.pl i smtp.wpraga.oaza.pl).
Po zamknięciu kreatora musimy otworzyć Narzędzia
→ Konta
.
W zakładnce Poczta
otwieramy Właściwości
dla naszego konta.
I w zakładce Serwery
dla serwera poczty wychodzącej wybieramy Serwer wymaga uwierzytelnienia
.
W zakładce Zaawansowane
warto jeszcze zmienić port serwera smtp na 587 (bardzo ważne dla użytkowników Neostrady).
Dostajesz dużo spamu? My też… Dlatego na serwerze oazowym zainstalowane jest oprogramowanie, które działa jak filtr i wychwytuje większość niechcianych wiadomości i wirusów. To co dociera do Ciebie, to tylko niewielki procent niechcianych wiadomości. Filtr rozpoznaje niechciane wiadomości na podstawie analizy nagłówków i bazy wiadomości wcześniej zgłoszonych jako spam.
Dobrze, że pytasz! Otóż możesz zgłaszać otrzymane niechciane wiadomości jako spam. Pomoże to w przyszłości odfiltrować niechciane wiadomości.
Najprościej można zgłaszać niechciane wiadomości logując się do programu pocztowego poprzez stronę internetową: https://mailserver.oaza.pl/. Wystarczy zaznaczyć niechciane wiadomości i wcisnąć przycisk spam. Wiadomości zostaną przeanalizowane i przeniesione do katalogu spam
.
Jeżeli jakaś wiadomość omyłkowo trafi do katalogu spam, można ją zgłosić w analogiczny sposób jako nie spam.
Mechanizm zgłaszania spamu oparty jest o 3 katalogi: spam
, toSpam
i nieSpam
. Wiadomości zgłaszane jako spam należy umieścić w katalogu toSpam
, wiadomości zgłaszane jako nie spam należy umieścić w katalogu nieSpam
. Zawartość katalogów analizowana jest raz na dobę. Po przeanalizowaniu wiadomości w katalogach zawartość katalogu toSpam
jest przenoszona do katalogu spam
, a nieSpam
do skrzynki odbiorczej.
W celu skorzystania z mechanizmu zgłaszania wiadomości można logować się do programu pocztowego przez stronę internetową (dostępne są przyciski ułatwiające ten proces). Można także użyć dowolnego programu pocztowego i połączyć się ze swoja skrzynka poprzez protokół imap
. Trzeba zadbać o utworzenie prawidłowych katalogów.
Po pierwsze, trzeba sprawdzić, czy wiadomości nie trafiają do katalogu spam na serwerze pocztowym. W tym celu należy zalogować się do programu pocztowego https://mailserver.oaza.pl/ . Przejść do ekranu wyboru folderów, które subskrybujemy.
Na dole ekranu wybrać katalog spam
do subskrypcji.
Odświeżyć listę katalogów, np. poprzez wybranie Sprawdź pocztę
w lewym górnym rogu ekranu. Wejść do katalogu spam
. Jeżeli uda się odnaleźć pośród spamu poszukiwaną wiadomość należy zgłosić, że nie jest to spam.
Po przeanalizowaniu wiadomość trafi do skrzynki odbiorczej.
Zawartość katalogu spam jest czyszczona automatycznie. Wiadomości starsze niż 60 dni są usuwane bezpowrotnie. Więc warto regularnie sprawdzać czy jakieś wiadomości nie trafiły do spamu omyłkowo.
Jeżeli wiadomości nie udało się odnaleźć w katalogu spam
(a została wysłana w ciągu ostatniego tygodnia), można zgłosić ten problem w http://www.oaza.pl/helpdesk/. Należy wybrać odpowiedni dział i koniecznie dokładnie opisując podać: od kogo, do kogo (adresy e-mail) i datę wysłania poszukiwanej wiadomości. Prosimy podawać dokładne informacje, gdyż czas i cierpliwość administratorów serwera są ograniczone.
TODO
TODO